Sinkkihiutalepinnoituksella lisätään tuotteen kestävyyttä ja pidennetään käyttöikää

Sinkkihiutalepinnoituksella lisätään tuotteen kestävyyttä ja pidennetään käyttöikää

13.03.2019

Polttoväri on tehnyt sinkkihiutalepinnoitusta yli 20 vuotta. Kappaleita lähetetään Polttovärille pinnoitettavaksi ulkomailta saakka. Polttoväri on ainoa pintakäsittelylaitos Suomessa, jolla on oikeudet tehdä Delta MKS® -sinkkihiutalepinnoitusta. Kyseessä on pinnoitevalmistaja Dörken MKS:n myöntämä lisenssi, joita on vain tietyin kriteerein valituilla yrityksillä Pohjoismaissa ja Euroopassa.

Polttovärin tuotantovastaava Juha Autio kertoo, että Delta MKS® -sinkkihiutalepinnoitus on sekä korroosionkestävä että ohut.

– Sinkkihiutalepinnoitus sopii syövyttäviin olosuhteisiin, koska sillä on hyvä kemikaalinkestävyys. Sillä on myös katodinen suojavaikutus, eli jos pintaan tulee naarmu, vieressä oleva sinkki kuroo naarmun umpeen. Yhdessä päällyspinnoitteiden kanssa kappaleeseen saadaan erilaisia ominaisuuksia, kuten korroosionkesto, kitkakerroin, lämmönkestävyys ja erilaiset väriyhdistelmät.

Sinkkihiutalepinnoitetut kappaleet ovat millintarkkoja ja kestävät korroosiota

Sinkkihiutalepinnoitusta voidaan tehdä muutaman gramman painoisista kappaleista tuhansia kiloja painaviin kappaleisiin. Sitä käytetään yleensä silloin, kun vaaditaan hyvää korroosionkestoa ja mittatarkkuutta, sillä sinkkihiutalepinnoituksessa kalvon paksuuden voi määrittää millituhannesosien tarkkuudella.

– Sinkkihiutalepinnoitusta käytetään usein esimerkiksi ruuveissa. Nykyään lähes kaikki autonrenkaiden pultit ovat sinkkihiutalepinnoitettuja, koska autoa huoltaessa ruuvit saa helposti pois, kun ne eivät juutu kiinni ruostuessaan, Autio kertoo.

Sinkkihiutalepinnoituksessa ei ole vetyhaurausriskiä eikä se sisällä kuudenarvoista kromia. Se myös johtaa itsessään sähköä, eli jos jossakin rakenteessa edellytetään sähkönjohtavuutta, sinkkihiutalepinnoitteella kyetään toteuttamaan sähkönjohtavuus ilman erillisiä maadoitussuojauksia.

Pinnoiteyhdistelmä testataan tarvittaessa Polttovärillä

Kun pinnoitusta tehdään, kappaleelle valitaan ensin sopiva esikäsittely ja pinnoitustapa. Sinkkihiutalepinnoitus tehdään ruiskuttamalla, kastamalla tai kastolinkoamalla kappaleen koosta ja muodosta riippuen. Yleensä pintakäsittelyn vaiheet määritetään tietyn standardin tai loppuolosuhteiden vaatimusten mukaan. Tarvittaessa sopiva pinnoiteyhdistelmä suunnitellaan ja testataan Polttovärillä.

– Keskustelemme mielellämme asiakkaan kanssa, miten kappale tulisi pintakäsitellä niin, että se täyttää kaikki vaatimukset. Meillä on suolasumukaappi, jossa voimme testata erilaisten pinnoitteiden korroosionkestävyyttä.

Valmista kappaletta katsoessa ei aina näe, kuinka monta vaihetta se on käynyt läpi. Sopivan esikäsittelyn, pinnoitustavan ja erilaisten päällyspinnoitteiden valinta tehdään kokemuksen tuomalla tiedolla.

– On tärkeää, että teemme joka vaiheessa oikeat valinnat. Kokemuksemme avulla näemme kappaleesta heti, miten eri vaiheet kannattaa toteuttaa. Katsomme esimerkiksi, mistä materiaalista kappale on valmistettu, miten pinta pitää puhdistaa, miten kappale ripustetaan ja miten se pintakäsitellään mahdollisimman nopeasti niin, että asiakas saa kappaleen ajoissa.

Kestävyys on erottuvuustekijä markkinoilla

Polttoväri työskentelee tiiviissä yhteistyössä Dörken MKS:n kanssa. Polttoväri tekee suolasumu- ja kenttäkokeita uusien pinnoitekemikaalien testauksessa ja Polttoväri saa Dörken MKS:ltä uutta tietoa, josta hyötyvät myös Polttovärin asiakkaat.

Polttovärin toimitusjohtaja Hannu Kotimäen mukaan pintakäsittelyn vaatimukset kasvavat koko ajan. Vaatimustason noustessa sinkkihiutalepinnoitukselle syntyy yhä enemmän uusia käyttösovelluksia.

– Sinkkihiutalepinnoitteilla helpotetaan tuotteiden huoltoa ja varmistetaan niiden pitkäikäisyys. Jos tuulimylly on keskellä valtamerta, sitä ei varmastikaan haluta huoltaa kovin usein ruosteen takia. Myös tuotteiden pitkäikäisyyteen panostetaan entistä enemmän, sillä tulevaisuudessa tuotteiden kestävyys on varma keino erottua markkinoilla, Kotimäki sanoo.